1 mars 2013

Eldprovet.

De ringde från förskolan igår och sa att Frida hade kräkts... Först tänkte jag dra mitt trumfkort - kräkintyget - men jag kände att de inte skulle godta det. De lät lite bestämda och dessutom har Fridas mage funkat tillfredsställande senaste veckan. 

Jag gick till förskolan och möttes av en grågulgrönlikblek filur med hängande ögonlock och en allmänt misärlig utstrålning. Kräksjuka. 


Det blev en kräkning hemma men då fanns det bara lite nydrucket vatten kvar i magen. Det blev ulkningar och kväljningar i flera minuter. Obehagligt för liten skrutt som blev illrödblå i ansiktet av ansträngning och svårt att andas mellan ulk och kvälj. Obehagligt för mamman som bara kunde titta på, stryka ryggen och säga "såja, såja". Då kände jag hur länge sen det var vi hade de där hemska kräkningarna som vardag. Då när hon kräktes upp både sond och välling. Dagligen. 

Det här är Fridas första kräksjuka och jag är glad att den har låtit vänta på sig. Nu tror jag att jag kan behålla lugnet och hålla oron stången även om aptiten är utslagen i någon vecka. Som Lina sa, jag får se fram emot när det vänder och hon ska äta ikapp allt hon missat. Ett bra mål att se fram emot om det skulle kännas tungt. Än så länge känner jag mig faktiskt bara peppad och taggad att stånga bort all oro. Bring it on!  Behandla henne som jag skulle behandlat en kräksjuk Bella. Dvs, truga med vatten men inget annat. Ett eldprov. Och när vi har klarat det, då vet jag att oron är väl förpackad i en låda som slängts i "brännbart". 

2 kommentarer:

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!